Voeding tijdens de zwangerschap

Een goede voeding is vanaf het begin van de zwangerschap heel belangrijk. Het ongeboren kind ontwikkelt zich in de eerste maanden heel snel en is daarin afhankelijk van de voeding die de moeder gebruikt. Het is daarom verstandig gezond en gevarieerd te eten. Neem elke dag verse (goed gewassen) groenten, fruit, melk- en volkoren producten.

Behalve foliumzuur is het tijdens de zwangerschap niet nodig extra vitamines en mineralen te slikken. Als je toch een vitaminepreparaat gebruikt, gebruik er dan een die speciaal is bestemd voor zwangeren. Daar zit namelijk wat minder vitamine A in en wat extra ijzer en foliumzuur.

Tijdens de zwangerschap zijn sommige voedselinfecties extra gevaarlijk. Verklein de kans op toxoplasmose en besmetting met de listeriabacterie door geen rauw vlees en producten gemaakt van rauwe melk te gebruiken. Kazen gemaakt van gepasteuriseerde melk vormen geen enkel probleem, zoals de meeste voorverpakte kazen uit de supermarkt.

Lever en lever producten bevatten veel vitamine A, een teveel aan vitamine A kan schadelijk zijn voor de baby, het advies is daarom geen lever te eten en niet  meer dan één boterham per dag met producten die gemaakt zijn van lever te beleggen. Gebruik geen voorverpakte vis, zoals gerookte zalm, je loopt kans op een listeriabesmetting.

Vis is heel gezond, zeker ook voor zwangeren. Maar eet vanwege de dioxines niet meer dan 2 porties vette vis per week. Vermijd het eten van roofvissen, zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn. Ook tonijn uit blik wordt afgeraden om te eten. Bewaar verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades niet te lang met het oog op listeriabesmetting.

In koffie en energie dranken zit caffeïne, teveel caffeïne is voor het ongeboren kind niet goed. Drink daarom niet meer dan één kop koffie per dag. Het gebruik van energie dranken wordt ontraden. In drop komt de stof glycyrrhizine voor dit kan de bloeddruk verhogen. Wees dus matig met drop. In pimba (kalebaskalk) kan veel lood zitten. Bij het eten van ijs is het beter te kiezen voor schepijs of verpakt ijs i.p.v softijs. In de machines kunnen restjes melk achter blijven waar de listeriabacterie in kan zitten. Dit geldt dus ook voor bijvoorbeeld milkshakes.

Meer informatie over gezonde voeding voor, tijdens en na de zwangerschap kan je vinden op www.voedingscentrum.nl